Всесвітній день пам’яті жертв ДТП – 15 листопада

15 листопада 2020 року 576

Всесвітній день пам’яті жертв ДТП – 15 листопада

 

Згідно з резолюцією Генеральної Асамблеї ООН, третя неділя листопада оголошена Всесвітнім днем пам’яті жертв ДТП. Ця міжнародна подія покликана залучити увагу всіх людей світу до неприпустимих людських втрат в результаті аварій на дорогах, висловити співчуття членам сімей та друзям загиблих, підтримати тих, хто вижив, нагадати урядам країн, окремим організаціям і кожному громадянину про відповідальність за безпеку дорожнього руху.

За даними Міського наукового інформаційно-аналітичного центру медичної статистики, протягом останніх 5 років дорожньо-транспортний травматизм, пов’язаний з виробництвом серед дорослого населення Києва, знизився вдвічі, не пов’язаний з виробництвом – на 11,6%. Дорожньо-транспортний травматизм серед дітей 0-14 років збільшився на 22,2%, а серед підлітків 15-17 років – знизився на 9,8%, проте за останній рік підйом несподівано становив 26,4%. З початку 2020 року до кінця жовтня, за даними Офіційного порталу Києва, в столиці сталося 29618 ДТП, 1684 з них – з потерпілими. Травми отримали 1904 особи, загинули – 73. В ДТП постраждали 258 мотоциклістів, 123 велосипедиста, 9 водіїв самокатів. Скоєно 578 наїздів на пішоходів, майже половина з них (277) – на пішохідних переходах. Управління патрульної поліції в місті Києві закликає бути максимально уважними та дотримуватись правил дорожнього руху, це допоможе зберегти здоров’я та врятувати життя.

Безпека на дорогах залежить від багатьох факторів:

  • виконання законів, регулюючих вживання водіями алкогольних напоїв, дає змогу зменшити кількість ДТП з цієї причини на 20%. Алкоголь послаблює увагу, а його вживання призводить до травматизму. Не піддавайте своє життя і життя близьких людей небезпеці;
  • вірогідність смерті під час ДТП можливо знизити на 60% при правильному використанні ременів безпеки, на 35% – при обов’язковому використанні спеціальних сидінь для дітей;
  • шоломи дозволяють мотоциклістам і велосипедистам уникнути смертельних і тяжких травм голови на 45% за умови їх правильного одягання і застібання;
  • третина випадків ДТП відбувається в результаті перевищення обмежень швидкості; при зниженні середньої швидкості руху на 1 км/год аварій стає на 2% менше;
  • все, що відволікає водія від керування автомобілем, може бути причиною ДТП; розмови по мобільному телефону підвищують ризик потрапляння в ДТП приблизно у 4 рази, телефонна гарнітура не знижує ризику;
  • впровадження простих і низько затратних інженерних заходів на шляхах дозволяє врятувати від загибелі тисячі людей; органи державної влади мають піклуватись про стан автомобільних шляхів, облаштування тротуарів для пішоходів, виділених смуг для велосипедистів, організацію системи екстреної медичної допомоги;
  • міжнародний досвід свідчить, що 15-20% летальних наслідків травми кожного року можливо попередити за умов покращення служби швидкої медичної допомоги.

Щороку на автошляхах України гине понад 3 тис осіб, більше 30 тис – отримують травми. Ймовірність громадянам потрапити в дорожньо-транспортну пригоду зі смертельним наслідком в Україні в 5 разів вища, ніж у західноєвропейських країнах. Економічні втрати оцінюються в 4-5 млрд. доларів.

Державна служби статистики України визначила головні причини ДТП в Україні:

  • перевищення швидкості;
  • порушення правил маневрування і виїзд на зустрічну смугу,
  • керування транспортним засобом в нетверезому стані;
  • порушення правил проїзду перехресть;
  • порушення правил дорожнього руху пішоходами.

Близько 70% ДТП відбуваються з вини водіїв, третина з цих випадків обумовлена станом алкогольного сп’яніння водіїв. Інші 30% ДТП трапляються з вини пішоходів.

У рамках Цілей сталого розвитку завданням для країн світу стало зниження вдвічі випадків смерті і травм в результаті ДТП, як головної причини смерті людей у віці 15-29 років до 2020 року. Останнім часом в Україні поліпшилася правова база безпеки дорожнього руху, ужито певних заходів, спрямованих на покращення дорожнього будівництва, посилено вимоги до порушників правил дорожнього руху, що зумовило зниження рівня смертності на автошляхах.

Від того, наскільки своєчасно і кваліфіковано надається екстрена медична допомога потерпілому на місці події, часто залежить питання життя та смерті, одужання або настання інвалідності для жертв ДТП. В Україні із 100 травмованих унаслідок ДТП гине 15-17 осіб, у Європі – 3-4, в США – 2-3 особи. Основними причинами смерті постраждалих внаслідок ДТП є черепно-мозкова травма та кровотеча в результаті ушкодження внутрішніх органів. Але травма скелету на сьогодні не менш загрозлива. Тому, на думку фахівців ДУ «Інститут травматології та ортопедії НАМН України», значні людські втрати потребують модернізації травматологічної служби. Розвиток автомобілебудування, зміна каркасів машин з переважанням джипів і кросоверів при постійному зростанні швидкості транспорту змінили механізм автотранспортної травми. Найсильніший удар пішохід отримує в ділянці таза та верхньої третини стегна. Це підвищує частоту поєднаних травм, політравм, значно ускладнює діагностику та лікування. На сучасному етапі частка загиблих у ДТП із травмою опорно-рухового апарату складає 60%, в порівнянні з 15% у 1970-1980 рр. Однією з основних причин смерті таких травмованих є крововтрата і жирова емболія (потрапляння в кровоносну системи часточок жирової тканини), зумовлені переломами тазових кісток і довгих кісток кінцівок. Найкращі результати у збереженні життя постраждалих досягаються, коли допомога надана протягом так званої «золотої години». Важливо також, щоб учасники руху, зокрема поліцейські, які першими прибувають на місце події, вміли до приїзду лікарів надавати домедичну допомогу відповідно до Порядку надання домедичної допомоги постраждалим при дорожньо-транспортних пригодах, який затверджено наказом МОЗ України від 16 червня 2014 року №398.

Послідовність дій при наданні домедичної допомоги постраждалим під час ДТП не медичними працівниками:

  • переконатися у відсутності небезпеки;
  • викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги;
  • при можливості заблокувати проїзд дорогою за допомогою свого автомобіля або попереджувальних знаків, наприклад аварійного трикутника (позаду автомобіля на відстані 50 метрів);
  • якщо автомобіль стоїть під ухилом, заблокувати колеса (каміння, дошки), щоб попередити його рух;
  • якщо двигун продовжує працювати, вимкнути його;
  • залучити оточуючих до надання домедичної допомоги;
  • вважати, що у всіх постраждалих внаслідок дорожньо-транспортних пригод є травма шийного відділу хребта;
  • забезпечити нерухомість голови, шиї та хребта постраждалого за допомогою шийного комірця або руками;
  • вияснити у свідків чи постраждалих (якщо це можливо) причини та деталі аварії;
  • надати домедичну допомогу постраждалому відповідно до наявних пошкоджень;
  • забезпечити постійний нагляд за постраждалим до приїзду бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги;
  • при погіршенні стану постраждалого до приїзду бригади екстреної (швидкої) медичної допомоги повторно зателефонувати диспетчеру екстреної медичної допомоги.

 

Будьмо обережними на дорогах! Цінуймо життя! Дотримуймось правил безпеки на автошляхах!

Інформаційні матеріали Повний перелік