Особливості нашого мозку

839

Особливості нашого мозку

У нашому уявленні мозок – це вмістилище розуму та інтелекту. Проте розум та інтелект – це тільки половина можливостей мозку. Дуже часто ми забуваємо про інтуїцію, ще одну здатність, якою ми володіємо завдяки діяльності мозку.



Ліва півкуля мозку налаштована на зовнішній світ та логіку, з нею ми звіряємо більшість наших вчинків. Водночас ми не помічаємо і недооцінюємо другу половину мозку – ту, яка в основному розкриває величезні можливості інтуїції.

Наш мозок ніби розділений на 2 частини. Ліва півкуля відповідає за логіку. Їй притаманна послідовність, раціональність, лінійність, любов до фактів та орієнтація на зовнішній світ. Ліва півкуля оцінює інформацію з прагматичної точки зору. Сильні сторони лівої півкулі – це мова і здатність говорити. Зазвичай її трактують як чоловічу половину мозку. Навпаки, права півкуля більш ірраціональна, сприйнятлива, орієнтована на візуальне і цілісне сприйняття. Вона цікавиться красою та естетикою і зазвичай її визначають як жіночу половину мозку.

В одних людей домінуючою є ліва півкуля, в інших – права. У цілому в жінок більше працює права півкуля і вони легше перемикаються з однієї півкулі на іншу. Чоловіки, як правило, схильні використовувати або одну, або іншу півкулю (частіше ліву), але не обидві одночасно. Якщо мова йде про те, що каже інтуїція, тут важливі обидві половини мозку. Розуміти мову своєї інтуїції вкрай важливо. Інтуїція – це ще одне відчуття, таке ж реальне, як зір, слух, дотик.

Мозок – багатоскладовий, багатошаровий і багатофункціональний орган. Його можна порівняти з плодом авокадо, де шкірка – це кора головного мозку, зовнішній шар клітин, що працюють як комп’ютер і виконують розумову роботу. Кісточка всередині – це ядро мозку, що містить глибинні структури, наприклад підсвідомість, центри, відповідальні за життєво важливі функції та збудження кори головного мозку.

Мозок поділений навпіл посередині. Права півкуля контролює ліву половину тіла і навпаки. Обидві половини з’єднані між собою містком із нервової тканини, який дозволяє півкулям спілкуватись між собою. Вони доповнюють одна одну. Це надзвичайно важливо, оскільки півкулі виконують різні функції. Завдяки спільній роботі забезпечується злагоджена робота мозку і сильна інтуїція. Нам щоденно доводиться приймати правильні рішення на основі недостатньої інформації. Це і є ефективне використання інтуїції.

У молодшому шкільному віці починається цілеспрямована навчальна діяльність дитини. Розвиток продуктивного мислення та творчих здібностей можливий при гармонійній роботі обох півкуль головного мозку. Розвиток тільки однієї півкулі, коли іншій не надається природного навантаження, може призвести до порушень психічних функцій. Яскраво виражені правопівкульні люди нерідко не вміють узагальнювати, мислити аналітично, повільно шукають слова, у них може порушуватись оцінка часової орієнтації завдань. Люди, орієнтовані на лівопівкульне навантаження мозку, можуть втратити інтуїцію, здатність сприйняття цілісної картини світу, у них виникають труднощі з виконанням наочно просторових завдань. Тобто, вже на етапі початкового навчання є необхідність формувати цілісне мислення, сукупну роботу обох півкуль з опорою на всі канали сприйняття інформації.

Для гармонізації обох півкуль використовують елементарні вправи, на виконання яких під час уроку можна витрачати буквально півхвилини:

• однією рукою малюємо горизонтальну 8, потім обома руками разом;
• ліва рука тягнеться вгору, права зігнута в кулак під нею, потім навпаки;
• права рука – на носі, ліва – на правому вусі. Потім змінюємо: ліва рука – на носі, права – на лівому вусі. Декілька разів повторюємо вправу.
• вправа «Гребінець»: розчешіть волосся, проводячи по голові подушечками пальців;
• вправа «Цвяхи»: постукайте подушечками пальців по всім кісткам черепа;
• напишіть цифру, літеру, слово правою рукою, перекладіть ручку в іншу руку і повторіть це все лівою.

Важливим прийомом, який використовують досвідчені вчителі, є подання нового матеріалу в режимі 2-3 хв. навчальної релаксації. Релаксація зменшує напруження. Довільна релаксація викликається шляхом розслаблення м’язів і уявлення стану спокою, який забезпечує оптимальне самопочуття в найбільш відповідальний момент навчальної діяльності. Ліва і права півкулі активуються і жодна з них не залишається без навантаження. Ця взаємодія призводить до того, що тіло, мозок і душа досягають гармонії. Дослідження підтвердили, що фізичні вправи та релаксація покращують стан працездатності головного мозку. Крім того, їх можна рекомендувати як засіб для зняття нервової напруги.

Інформаційні матеріали Повний перелік

Нормативні документи Повний перелік