Епідемія COVID-19 негативно впливає на виявлення та лікування туберкульозу в 42% країн світу

292

       27 серпня 2020 р. ВООЗ опублікувала проміжний звіт Імпульсного дослідження безперервності надання основних медичних послуг під час пандемії COVID-19 (додаться, англ.) Дослідження «Безперервне надання основних послуг охорони здоров'я: оперативне керівництво в контексті COVID-19» було проведено в 159 країнах (всі регіони ВООЗ, крім країн Америки). За період з березня по червень 2020 р від старших посадових осіб міністерств охорони здоров'я було отримано 105 відповідей (тобто, відповіли 66% країн). Мета дослідження полягала в тому, щоб отримати уявлення про вплив пандемії COVID-19 на 25 основних послуг охорони здоров'я в країнах, і про те, як країни адаптують свої стратегії охорони здоров’я для підтримки основних послуг.

         Дані оперативних повідомлень свідчать про те, що практично в кожній країні (90%) мали місце збої в наданні послуг закладами охорони здоров'я, при цьому країни з низьким і середнім рівнем доходу повідомляли про найбільш серйозні труднощі. Більшість країн повідомила про фактичне припинення багатьох регулярних і планових медичних послуг, в той же час в країнах з низьким рівнем доходу спостерігалися перебої в наданні критично важливої медичної допомоги в таких областях, як скринінг і лікування раку, лікування ВІЛ-інфекції та туберкульозу.

         «Це дослідження висвітлює недоліки наших систем охорони здоров'я і в той же час служить підґрунтям для розробки нових стратегій, спрямованих на поліпшення медичного обслуговування під час пандемії і в наступний період, - заявив д-р Тедрос Адханом Гебрейесус, Генеральний директор ВООЗ. - COVID-19 повинен послужити уроком для всіх країн, який продемонстрував, що не існує іншої альтернативи, крім охорони здоров'я. Ми повинні краще готуватися до надзвичайних ситуацій, продовжуючи при цьому інвестувати кошти в ті системи охорони здоров'я, які в повній мірі відповідають потребам людей протягом усього їхнього життя ».

         Вплив на медичні послуги в усіх напрямках.Згідно з повідомленнями, в країнах, що були охоплені дослідженням, з 25 контрольних медичних послуг перебої в наданні спостерігалися в середньому в 50% випадків. Найбільш часто перебої в наданні послуг спостерігались в таких областях, як планова імунізація - послуги з обслуговування населення на місцях (70%) та послуги на базі медичних установ (61%), діагностика і лікування неінфекційних захворювань (69%), планування сім'ї і контрацепція (68%), лікування психічних розладів (61%), діагностика та лікування раку (55%).

         Досить високі показники збоїв в наданні медичних послуг під час пандемії COVID-19 в країнах спостерігалися в діагностиці та лікуванні малярії (46%), виявленні та лікуванні туберкульозу (42%), проведенні антиретровірусної терапії (32%) ВІЛ-інфікованим. Деякі послуги охорони здоров'я, наприклад стоматологічна допомога і реабілітація, були припинені навмисно відповідно до урядових протоколів, але уже зараз зрозуміло, що збої в наданні багатьох інших послуг матимуть негативні наслідки для здоров'я населення в короткостроковій, середньостроковій і довгостроковій перспективі.

         Майже в чверті країн-респондентів спостерігалися збої в наданні екстрених медичних послуг, потенційно необхідних для порятунку життя. Так, наприклад, збої в роботі цілодобових відділень невідкладної допомоги спостерігалися в 22% країн, в роботі служб термінового переливання крові - в 23% країн, в наданні невідкладної хірургічної допомоги - в 19% країн.

         Збої, обумовлені поєднанням факторів пропозиції та попиту. 76% країн повідомили про зниження відвідуваності амбулаторних медичних установ у зв'язку зі скороченням попиту і такими факторами, як режим ізоляції та фінансові труднощі. Найбільш вагомим фактором в області пропозиції було скасування планових послуг (66%). Сприяли збоям в системах охорони здоров’я під час пандемії COVID-19 також  перерозподіл персоналу в інфекційні закладидля надання допомоги, відсутність послуг в зв'язку з закриттям установ і перебої в поставках медичного обладнання та продукції медичного призначення.

         Адаптація стратегій надання послуг. З метою поліпшення медичного обслуговування в період пандемії ВООЗ розробляє інструменти, спрямовані на пом'якшення наслідків збоїв в наданні медичноїдопомоги. Багато країн приступили до впровадження рекомендованих ВООЗ стратегій, таких як сортування пацієнтів для визначення пріоритетів, перехід до консультацій пацієнтів он-лайн, внесення змін в практику медичних призначень і систему постачання, а також інформаційні стратегії громадської охорони здоров'я. Разом з тим лише 14% країн повідомили про припинення стягування платежів з пацієнтів з метою їх захисту від потенційних фінансових труднощів відповідно до рекомендацій ВООЗ.

ВООЗ наголошує, що хоча оперативні дослідження мають деякі обмеження, сильна сторона цих зусиль полягає в тому, що вони носять комплексний характер, охоплюючи 25 основних послуг охорони здоров'я (на відміну від окремих тематичних досліджень) більш ніж в 100 країнах світу. Це дослідження показує, що навіть надійні системи охорони здоров'я можуть бути швидко перевантажені і поставлені під загрозу в зв'язку зі спалахом COVID-19, що посилює необхідність в зборі даних в режимі он-лайн і прийнятті стратегічних рішень для забезпечення безперервного надання основних послуг охорони здоров'я.

         З метою подальшого моніторингу змін в області надання і використання послуг охорони здоров'я, ВООЗ в даний час розробляє веб-платформу «COVID19: навчальний центр для служб охорони здоров'я», яка дозволить обмінюватися досвідом і дізнаватися про інноваційні практики країн, що може бути використано при розробки спільних глобальних заходів реагування. ВООЗ також розробляє додаткові дослідження на регіональному рівні і в медичних установах для оцінки довгострокових наслідків збоїв і для сприяння країнам в оцінці переваг і ризиків, пов'язаних із здійсненням різних стратегій пом'якшення наслідків пандемії.

Інформаційні матеріали Повний перелік

Нормативні документи Повний перелік