Діти вдома. На що звертати увагу батькам: поради психолога

719

Діти вдома. На що звертати увагу батькам: поради психолога

Виховання дітей завжди було не простою справою, але дистанційне навчання, робота з дому, зміна звичного режиму дня, фінансова невизначеність, пов'язана з COVID-19, зробили його складнішим. Багатьом зараз доводиться працювати з дому і паралельно з цим вести домашнє господарство, слідкувати за навчанням дитини та її поведінкою. Дорослі часто можуть відчувати свою нездатність виконувати багато ролей та добре впоратися з будь-якою з них. У зв’язку з хворобою, дорослі та діти можуть протягом певного часу бути позбавленими підтримки рідних та друзів. З іншого боку, члени сім’ї багато часу перебувають в одному будинку чи квартирі, тому напруга у стосунках може зростати, викликаючи роздратування та конфлікти. Якщо ж хтось з родини втратив джерело доходу, фінансові проблеми стають додатковим джерелом стресу. Але, попри усі складнощі, що можуть виникнути в родині, батькам слід бути уважними до своїх дітей

 

Рекомендації, на що варто зараз звертати увагу батькам:

  1. Допомога дітям в онлайн-уроках та шкільних заняттях. Пандемія COVID-19 змусила батьків певним чином виконувати функції домашнього вчителя (де-факто). Насамперед звертайте увагу на те, чи забезпечена ваша дитина усім необхідним для онлайн навчання (техніка, стіл, освітлення, тощо). Намагайтеся підтримувати мотивацію дитини до навчання, заохочуйте, підкріплюйте, не тільки її гарні результати, але й намагання. Діти можуть поводитися інакше, нудитися, відволікатися на неважливі речі, ігри, телефони, бути більш роздратованими, пригніченими, сумними, регресувати. Батькам рекомендовано бути більш терплячими, розуміючими стосовно різних аспектів поведінки дитини, говорити з нею про ці зміни, про те, що її турбує та при необхідності надавати їй підтримку та допомагати з домашніми завданнями. Проявляйте творчий підхід з приготуванням уроків. Якщо ви відчуваєте, що вам складно, об'єднайте свої зусилля з іншими батьками. Сконтактуйтеся з ними електронною поштою або через групи в соціальних мережах, обмінюйтеся порадами, що допоможуть вам надати кращу підтримку вашій дитині. Співпраця з іншими батьками допоможе вам відчути себе менш ізольованим. Якщо дитина не робить уроки, не спілкується з однокласниками, обов’язково зверніть на це увагу. За необхідності зв'яжіться з учителем, який добре знає сильні та слабкі сторони в навчанні вашої дитини, може допомогти скласти більш індивідуалізований план навчання.
  2. Будьте уважні до потреб вашої дитини, щодо спілкування, у т. ч. в онлайн просторі. COVID-19 значно вплинув не тільки на навчання, але й на їхнє спілкування з друзями. Діти, які здавалося б мають гарні комунікативні навички та спочатку були охочими до онлайн-спілкування, навчання, від нестачі реального спілкування через деякий час стали відчувати нудьгу та дискомфорт. Батькам варто слідкувати за поводженням дитини, її настроєм. За необхідності підтримуйте її, ставтеся з розумінням до особливостей дітей та відчуттів, питайте їх про настрій та реагуйте на занепокоєння.
  3. Розпорядок дня, наполягайте на його дотриманні. Це стосується навчання та інших видів діяльності (прогулянки, захоплення, ігри, прийом їжі, сон). Ставте дитині реальні цілі на день, заохочуйте до їх виконання. Наприклад, регулярний час прийому їжі і сну може допомогти дитині відчувати себе в безпеці, наявність чогось, чого варто очікувати, допомагає дітям зберегти мотивацію. Встановлення невеликих винагород, наприклад перегляд епізоду улюбленого телешоу – може допомогти їм впоратися з неприємними завданнями. Залучіть у це усю сім'ю. Якщо ви всі поставите перед собою декілька цілей і будете планувати перерви разом, ваші діти побачать, що ви – команда. Дотримуйтесь здорового способу життя та заохочуйте до цього дітей. Для малюків – важливі структура і послідовність.
  4. Будьте уважні до психоемоційного стану вашої дитини. Звертайте увагу на настрій на почуття дитини. Карантинні обмеження спричинили обмеження спілкування дітей. Саме тому вони можуть бути розчаровані тим, що не можуть бачитися з друзями або відвідувати інших членів сім'ї. Даруйте додаткову любов і прихильність, обійми та поцілунки, намагайтесь приділити достатню кількість часу та уваги своїй дитині. Нехай ваша дитина обере заняття, в якому ви зможете брати участь разом. Звертайте увагу на раптові зміни поведінки, почуття роздратування чи засмученості, скарги на самопочуття, поганий настрій, тривогу, погані думки (особливо, якщо вони тривають понад 2 тижні). Типові ознаки того, що дитині необхідна додаткова увага не тільки батьків, але й спеціаліста: порізи на руках чи стегнах, розмови про те, що краще було б не жити, ризикові дії, зловживання психоактивними речовинами.
  5. Розмовляйте щодо COVID-19, але відповідно до віку дитини. Якщо дитина маленька, не давайте занадто багато інформації, оскільки це може налякати її, викликати перебільшення її уяви. Намагайтеся відповісти на усі питання просто та чесно. Якщо дитина старша, допоможіть їй знайти точну та достовірну інформацію. Звертайте увагу на дотримання запобіжних заходів, таких як дотримання соціальної дистанції та миття рук.
  6. Звертайте свою увагу та ваших дітей на ті моменти, чи речі за які ви вдячні. Щовечора розповідайте дитині про один цікавий або позитивний момент, який ви пережили за день, і заохочуйте його/її робити те ж саме. Це може бути якась справа або навчання, наприклад, спостереження за заходом сонця чи витівками домашньої тваринки. Визнання подяки та позитивного досвіду надає перепочинок від негативних думок і піднімає настрій.
  7. Обговорюйте з дітьми питання безпечного поводження на вулиці (перехід дороги, ігри в безпечних місцях, катання на велосипедах та скутерах ЛИШЕ в дозволених місцях, тощо). Ігрові майданчики, шкільні двори і парки – це райони з частим контактом, де діти повинні слідувати інструкціям щодо забезпечення безпеки себе та інших (носіння маски, дотримання соціальної дистанції та регулярне миття рук). Маленькі діти вразливі і будуть імітувати поведінку батьків, тому переконайтеся, що ви показуєте їм хороший приклад. Звертайте увагу на те, де і з ким гуляє ваша дитина. Перевірте наявність будівництв, старих споруд, підвалів у вашому районі. Іноді діти вдаються до ризикової поведінки аби розмаїтити своє нудне (як їм здається) карантинне життя. Звертайте увагу, якщо дитина хизується знімками десь на дахах, пустирях чи високих будівлях або в неї раптово з’являються набагато старші друзі. Якщо ви помітили в підлітків наявність порожніх пляшок від пива чи від енергетичних напоїв, обов’язково поговоріть зі своєю дитиною про те, що вона ще не повнолітня, її мозок та організм ще не повністю розвинений і будь-яка психоактивна речовина згубно впливає на її організм та може викликати непередбачувані негативні наслідки.
  8. Звертайте увагу на режим сну дитини. Дітям бажано спати 9-10 год. на добу. Регулярний час відходу до сну та підйом – це важливі складові нормального режиму сну. Переконайтеся, що всі її екрани вимкнені за 1 год. до сну, оскільки синє світло пристроїв може заважати циклу сну та спричинити неспання. Замість цього почитайте дитині або разом послухайте аудіокнигу. Обійми та поцілунки на ніч гарно заспокоюють дитину та допомагають відчути, що її люблять.
  9. Моніторте використання соціальних мереж вашою дитиною. Хоча соціальні мережі мають багато позитивних сторін, водночас вони можуть негативно вплинути на рівень стресу, неспокою і невпевненості дитини. Особливої уваги потребують підлітки. Перевіряйте чим займалася ваша дитина протягом дня, які сайти відвідувала, запитуйте з ким вона спілкується в Інтернеті, обов’язково говоріть про безпечне поводження в Інтернеті, правила збереження конфіденційності. Маленькі діти неабияк вразливі до різного роду повідомлень та погроз з боку однолітків.

 

Поради, як якісно провести час з підлітком

  • Приготування улюблених страв дає можливість поговорити про те, що відбувається в його житті.
  • Разом займайтесь садівництвом. Це відмінний спосіб зберегти тісний зв'язок з дитиною, що дає можливість поговорити та зміцнити зв'язок між батьками і дітьми.
  • Займайтесь спортом або тренуйтеся разом.
  • Співчувайте їхнім розчаруванням. З розумінням ставтеся до речей від яких вони були змушені відмовитися через пандемію.
  • Заохочуйте уважність. Практика медитації усвідомленості спонукає вас та дітей переживати складні емоції без осуду. Нагадуйте дітям про те, що відчувати стрес та тривогу – це нормально, але їм слід намагатися не зациклюватися на найгірших сценаріях. Зрештою, навіть у кращі часи елемент тимчасової невизначеності є неминучою частиною життя.

 

Інформаційні матеріали Повний перелік

Нормативні документи Повний перелік