Діти та гаджети

690

Діти та гаджети

Згідно з даними Міжнародного союзу електрозв’язку (МСЕ) у 2019 році приблизно 4,1 млрд. людей користувалися Інтернетом (на 5,3% більше в порівнянні з 2018 р.). Кожен третій користувач Інтернету молодше 18 років. Діти використовують Інтернет з різною метою: вони отримують інформацію та виконують шкільні завдання до спілкування з друзями. Окрім того, вони вміло опановують складні програми та додатки, приєднуючись до Інтернету за допомогою мобільних телефонів, планшетів та інших портативних пристроїв.

Інтернет відіграє важливу роль у житті різних вразливих груп дітей та підлітків. Наприклад, дозволяє дітям та особам-інвалідам спілкуватися і брати участь у різних видах діяльності, надає їм можливість бути на рівних з однолітками в цифровому середовищі, вирізняючись радше своїми здібностями, ніж фізичними вадами. Діти нерідко стають першими, хто приймає та застосовує нові можливості, що представлені Інтернетом. У дитячому віці мобільні додатки, в певному сенсі заміняють іграшки, бо за допомогою них можна легко вивчати кольори і форми, музику, тренувати склад слів, малювати, рахувати, вирішувати головоломки і т.д. Діти стають розумнішими, освоюючи технічні гаджети і ніхто не може заперечувати цей факт.

Навчання за допомогою барвистих і цікавих різноманітних мобільних додатків – це захоплюючий процес. Вікіпедія, пошук у Google, розумні голосові помічники допомагають отримати потрібну інформацію для навчання. З іншого боку, Інтернет може спричинити шкоду. Стрімкість змін у технологіях створює проблеми гарантування безпеки дитини в цифровому середовищі.

Згідно з опитуванням, у середньому протягом тижня діти та молодь витрачають приблизно 2 год. на день в мережі Інтернет і приблизно вдвічі більше у вихідні дні. Дехто з них відчуває себе постійно підключеним. Провідні міжнародні фахівці визначили, що діти та підлітки повинні мати не більше 1-2 год «екранного часу» на день. Батьки та опікуни схильні вважати, що використання цифрових пристроїв вдома є більш безпечним, ніж в будь-якому іншому місці. Але це помилкова думка, тому що Інтернет здатен переносити дітей практично в будь-який куточок світу і саме в цей час вони можуть наражатися на потенційно небезпечні ризики (майже ідентичні тим, які існують у реальному світі). Перебування в Інтернеті для дітей є менш контрольованим з боку батьків та опікунів. Але діти та молодь відчувають, що у віртуальному світі для них усе безпечніше, ніж у реальному, хоч і не завжди відрізняють у своїй свідомості онлайновий простір та реальний світ. Тому батькам, вчителям потрібно допомагати їм це усвідомити.

Сьогодні діти та молодь віддають перевагу використанню мобільних телефонів, оскільки вони є їхньою власністю, вони можуть скрізь їх носити з собою. Телефон дозволяє одночасно виконувати декілька функцій: надсилати текстові повідомлення, спілкуватися, обмінюватися зображеннями та отримувати доступ до ресурсів. Щодо гаджетів чи додатків,  то найпопулярнішими для дітей та підлітків є Tik Tok, Instagram, Youtube, а улюбленим видом діяльності як хлопчиків, так і дівчаток, є перегляд відеокліпів. Багато дітей використовують Telegram для спілкування та обміну відео, фото, та повідомленнями.  

Онлайнова соціальна взаємодія зростає в міру збільшення віку його учасників через різні причини. Наприклад, веб-сайти деяких соціальних мереж встановлюють мінімальні вікові обмеження для дітей та молодь, оскільки зі збільшенням віку, зазвичай, надається більше свободи. «Секстінг» (пересилання за допомогою мобільних телефонів повідомлень або зображень сексуального характеру) – поширена практика серед підлітків. Проблемою часто є те, що вони можуть створювати незаконні матеріали, пов’язані зі сексуальними зловживаннями стосовно своїх однолітків, що може спричинити суттєві правові наслідки для них та їхніх батьків. Частина контенту, яку діти знаходять, створюється іншими дітьми та молодими особами. Зазвичай від 10 до 20 % дітей та молоді, які досліджувалися Global Kids Online, щотижня створюють та завантажують відео або музику, роблять запис у блозі, викладають будь-які події або створюють веб-сторінки.

Щодо додатків, то багато дітей надає перевагу онлайн-іграм. Залежність дітей від онлайнових ігор, яку ВООЗ у 2018 р. визначила як ігровий розлад, викликає занепокоєння. Відповідно до визначення, наведеного в 11-му переглянутому виданні Міжнародної класифікації хвороб, це «модель ігрової поведінки (щодо «цифрових ігор» або «відеоігор»), що відрізняється порушенням контролю за грою, відведенням грі дедалі більшого пріоритету в порівнянні з іншими видами діяльності». 

Для того, щоб діагностувати ігровий розлад, така модель поведінки повинна спостерігатися протягом щонайменше 1 року. Ще одна причина для занепокоєння батьків щодо ігор – це їхній зв’язок з онлайновими азартними іграми. Наприклад, деякі ігри спонукають користувачів спробувати вдачу з лутбоксом: гравець купує ящик, розплачуючись ігровими грошима (ігрова валюта купується за справжні гроші), сподіваючись отримати легку винагороду. Задля участі в іграх діти можуть користуватися батьківськими смартфонами, що може призвести до розкриття персональної інформації, шантажу, що веде до ризику фізичного насильства і навіть фізичної шкоди під час реальних зустрічей.

Так само як і дорослі, не всі діти можуть відрізнити фейкові новини від справжньої та правдивої інформації, через нестачу критичного мислення. Вони можуть випадково виявити інформацію про те, як завдати собі шкоди або скоїти самогубство, чи випадково знайти контент сексуального характеру, який часом рекомендують їхні друзі або ж надсилають інші люди, у т.ч. незнайомці. Звичайно при користуванні різними додатками підлітки наражаються на більшу кількість ризиків, ніж діти молодшого віку, оскільки вони більше часу проводять в Інтернеті. Як діти та молодь реагують на інциденти, що завдають їм моральної шкоди в цифровому просторі? Спочатку вони звертаються до друзів, братів та сестер. Потім дехто розповідає про те, що трапилося, батькам. Невелика кількість дітей звертається за допомогою до освітян.  

Батькам варто дізнатися про наявні в цифровому середовищі ризики, вміти розпізнавати потенційні загрози, на які можуть наражатися їх діти, активно цікавитися тим, що роблять діти в Інтернеті, якими додатками користуються, який тип контенту вони переглядають, надсилають або створюють, якими послугами та платформами користуються, в які бавляться ігри, а також з якими людьми вони спілкуються. Кількість часу, який дитина проводить за різними гаджетами зменшує її час фізичної активності, може спричиняти проблеми з надмірною вагою та згодом призвести до ожиріння. Пристрасть до гаджетів може вплинути на сон дитини. Найбільше ж ризиків пов'язано із психічним здоров'ям дітей. Надмірне використання гаджетів є фактором ризику дитячої депресії, тривожності та інших проблем поведінки. За останні 2 десятиліття кількість дітей із синдромом дефіциту уваги та гіперактивності збільшилася більш ніж удвічі. Надмірне використання різноманітних гаджетів може негативно вплинути на їхню поведінку та навчання.

Поради батькам:

  • Ознайомтеся з хорошими навчальними, розважальними веб-сайтами та іграми, котрі можна використовувати з дітьми. Гарний веб-сайт або гра відрізняються тим, що в них є окрема сторінка, присвячена питанням безпеки, зі зрозумілими посиланнями, механізмами подання скарг та вказівками для дітей і молоді, а також їх батьків/опікунів.
  • Підтримуйте регулярний, щирий та відкритий діалог з дітьми на актуальні для їхнього віку, теми.
  • Навчіть дітей критично ставитися до того, що вони бачать в Інтернеті, розкажіть про те, що не всі люди є тими, за кого себе видають і те, що вони бачать, може бути неправдою.
  • Обговорюйте з дітьми проблему тиску з боку однолітків і страх бути неприйнятим в колективі, а також питання вибудовування дружніх відносин в Інтернеті.
  • Слідкуйте за дитиною. Якщо вона проводить більше ніж 2 год. на день з гаджетами, протестує проти будь-яких обмежень використання пристрою, не може провести день без гаджета, то, ймовірно, ваша дитина потребує допомоги.

 

В Україні поки немає спеціальних програм лікування залежності від цифрових пристроїв та гаджетів, але певні поради можна легко впровадити в домашніх умовах:

  • Почніть з 72 год. цифрового детоксу. Виключіть будь-які гаджети, які використовує ваша дитина, а також відмовтеся від доступу до ігор або телевізору.
  • Намагайтеся відволікти дитину іншими заняттями, які змушують її рухатися фізично або психологічно. Введіть контроль за користуваннями певними гаджетами та додатками, використовуючи спеціальний додаток, який автоматично відстежує, скільки ваша дитина використовує iPhone або iPad в день. Ви можете встановити денні обмеження і отримувати повідомлення, коли ваша дитина перейде межу.
  • Якщо ж ви відчуваєте труднощі з виконанням цих рекомендацій, не бійтеся звертатися за професійною допомогою до психолога, психіатра, сімейного лікаря.

.

Інформаційні матеріали Повний перелік

Нормативні документи Повний перелік