Всесвітній день слуху – 03 березня

03 березня 2021 року 508

Всесвітній день слуху – 03 березня

Одним із головних та важливих відчуттів, що обумовлює якість життя людини і відіграє істотну роль у встановленні повноцінних контактів з іншими, є слух. Порушення слуху впливає на соціальний, емоційний, когнітивний розвиток людини, а глухота викликає стан психічного напруження, почуття самотності, ускладнює соціальну адаптацію і міжособистісне спілкування. Метою проведення Всесвітнього дня слуху є залучення уваги громадськості до важливості слуху в житті людини, захворювань вух, проблем, з якими стикаються глухі в повсякденному житті, питання дотримання прав людей з порушенням слуху, їхньої фізичної та соціальної реабілітації, інтеграції в сучасне суспільство, підвищення рівня освіти, доступності інформаційних технологій та послуг. Важливим моментом є усвідомлення суспільством небезпеки шумового забруднення навколишнього середовища та впливу його на стан органу слуху. Всесвітня федерація глухих об’єднує 132 національні організації на 5 континентах. Вона розробила та розвиває спеціальну жестову мову для глухих – Жестуно. Це важливо, оскільки сьогодні у світі налічується 466 млн. осіб з інвалідизуючою втратою слуху.

Слухова система забезпечує міжособистісне спілкування та орієнтацію у просторі. На основі слухової та зорової інформації формується функція мови – дитина асоціює предмети та їхні назви. Акустичні звукові сигнали, що являють собою коливання повітря з різною частотою і силою, надходять через зовнішній слуховий прохід, хитають барабанну перетинку, проходять через ланцюг слухових кісточок, збуджують слухові рецептори, що знаходяться в равлику внутрішнього вуха. Далі сенсорна інформація через слухові нейрони надходить до кори головного мозку, де миттєво аналізується. Мозок забезпечує сприйняття об’ємності звуку, що допомагає уникати небезпек, забезпечує стійкість до звукових перешкод. Людина сприймає звуки з частотою від 16 до 20000 Гц. Злагоджена робота обох сторін органу слуху, в тому числі обох півкуль мозку, з’являється не одразу після народження дитини, а поступово розвивається з віком. Слухова кора мозку продовжує розвиватись до 2-4 років тільки під дією відповідних сигналів. Якщо сигнали не поступають, слухова функція кори мозку втрачається. Надходження слухової інформації за допомогою слухових апаратів або кохлеарних імплантів робить можливим слухомовний розвиток дитини і спілкування з однолітками, які нормально чують. Раннє виявлення проблеми і правильна корекція слуху – це гарантія того, що дитина з порушенням слуху не буде поступатися у розвитку дітям зі слухом у межах норми.

Глухота може розвиватись в одному або в обох вухах, призводити до труднощів сприйняття розмовної мови або звуків. Втрата слуху може бути легкою, помірною, тяжкою або глибокою. Поняття туговухості застосовується до людей з втратою слуху в межах від легкої до тяжкої. Люди, які не чують зовсім, страждають від глухоти. За даними ВГО інвалідів «Українське товариство глухих» в Україні більше, ніж 50 тис. громадян мають порушення слуху та мови. Згідно з медичною статистикою, 7-9% населення мають часткову глухоту, а 0,1% дітей та 1% дорослих – повну глухоту. У м. Києві за останні 5 років загальна захворюваність дорослих людей на хвороби вуха та соскоподібного відростка знизилась на 9,6%, первинна – на 12,6%, втрата слуху за цей період скоротилась у межах загальної захворюваності на 14,5%, первинної – на 13%. У дітей за останні 5 років також спостерігалась чітка тенденція до зниження захворювань вуха та втрати слуху. Інвалідність внаслідок хвороб вуха та соскоподібного відростку у 2019 році отримали 38 дітей у віці 0-17 років, всього таких дітей налічувалось 655, з них 636 дітей – з глухотою.

Втрата слуху значно ускладнює життя людей, може розвиватись з генетичних причин, проявлятись у вигляді ускладнень вагітності і пологів, бути результатом інфекційних захворювань, вживання деяких лікарських препаратів, впливу надмірного шуму, старіння, а також вушної сірки та сторонніх предметів у вусі, що блокують зовнішній слуховий прохід.

Причинами глухоти в дітей можуть бути такі інфекції матері під час вагітності, як тяжка жовтяниця, краснуха, сифіліс, вживання вагітною фармакологічних засобів – аміноглікозидів, (багато з яких є антибіотиками, цитотоксичних препаратів, сечогінних, протималярійних ліків). Для дитини ризик втрати слуху пов’язаний з низькою масою тіла, асфіксією при народженні, недоношеністю, травмами голови, вух, із захворюванням на паротит, кір, менінгіт, цитомегаловірус, хронічну інфекцію вух, хронічний отит середнього вуха, прийомом препаратів для лікування неонатальних інфекцій, стійкого до лікування туберкульозу, малярії, онкологічних захворювань. Небезпечним є регулярне використання персональних аудіозасобів при високих рівнях гучності, часте відвідування концертів, нічних клубів, спортивних заходів. Понад 1 млрд. молодих людей у віці 12-35 років знаходяться в зоні ризику втрати слуху внаслідок дії небезпечних рівнів шуму в місцях відпочинку та розваг.

60% випадків втрати слуху в дітей можна попередити за допомогою простих профілактичних стратегій. Це імунізація дітей від дитячих хвороб, імунізація дівчат підліткового віку та жінок дітородного віку від краснухи ще до настання вагітності, запобігання інфікування вагітних цитомегаловірусом за допомогою відповідної гігієни, виявлення і лікування сифілісу та інших інфекцій, прийом лікарських засобів тільки під контролем лікаря, скринінг дітей на захворювання отитом середнього вуха, направлення новонароджених з групи високого ризику для ранньої перевірки слуху, обмеження впливу професійного та побутового шуму, використання засобів індивідуального захисту – вушних затичок та навушників. Вводити у вуха будь-які предмети або закапувати будь-які рідини можна лише за приписом лікаря.

Приблизно третина людей у віці 65 років страждає від інвалідизуючої втрати слуху, зокрема через дегенерацію сенсорних клітин, що розвивається з віком. Це може призводити до почуття самотності, ізоляції, безвиході. Гіпертонія, діабет, тютюнокуріння провокують зниження слуху. На ранніх стадіях виникає проблема з розумінням слів, особливо в умовах фонового шуму. Людина починає говорити голосніше, але не помічає цього. Дзвін у вухах (тіннітус) і нездатність чути звуки переважно високого тону також можуть бути проявами старечої глухоти. Слуховий тест необхідно пройти, якщо людина починає часто перепитувати, включає телевізор на більшу, ніж зазвичай, гучність, регулярно не чує розмову повністю, чує дзвін у вухах, отримує зауваження, що занадто гучно розмовляє. Вікова глухота незворотна, але її можливо ефективно компенсувати за допомогою слухових апаратів та інших пристроїв для спілкування, проте тільки 17% від тих, хто потребує використання слухових апаратів, насправді користуються ними.

Розмовляючи з людиною, яка страждає на глухоту, необхідно звести до мінімуму фоновий шум, завжди стояти до неї обличчям, не закривати обличчя і не стояти в затінку або темряві, не спілкуватися з повним ротом, розмовляти голосно і чітко, але не кричати. Раннє виявлення втрати слуху є значною перевагою для людей в адаптації до життя. Ефективним є скринінг захворювань вух та глухоти в дитячих дошкільних закладах, школах, на робочих місцях.

У Міському медичному центрі проблем слуху та мовлення «СУВАГ» (http://www.suvag.info/) дітям і дорослим надається кваліфікована консультативно-діагностична, корекційно-педагогічна допомога при порушеннях слуху і мовлення. Вербатональний метод реабілітації дозволяє навчити дітей (які не чують зовсім або чують погано) мовним навичкам. Це дозволяє дітям з важкою втратою слуху навчатись у загальноосвітніх, середніх та вищих навчальних закладах, попри глухоту, спілкуватись, жити нормальним життям, займатись улюбленими справами, мати широкий кругозір, навіть вивчати іноземні мови.

ВГО інвалідів «Українське товариство глухих» (https://utog.org), якому у 2021 році виповнюється 70 років, відоме масштабними соціальними ініціативами з освіти, працевлаштування, лікування, реабілітації глухих людей, організації творчих об’єднань, спортивних заходів. Члени організації можуть користуватися мобільним додатком «Перекладач жестової мови», таким чином за допомогою IT-технологій реалізується їх право участі в суспільному житті.

Інформаційні матеріали Повний перелік