До дня обізнаності про аутизм - 2 квітня

02 квітня 2021 року 1205

Всесвітній день обізнаності про аутизм – 2 квітня

18 грудня 2007 р. Генеральною Асамблеєю ООН було започатковано Всесвітній день обізнаності про аутизм. Щороку його відзначають 2 квітня.  Цей день спрямований на підвищення обізнаності про людей з розладами аутистичного спектру та підтримку досліджень, спрямованих, пошук нових способів поліпшення самопочуття та інтеграції людей з цією хворобою в соціумі, особливо дітей, підвищення їхнього рівня життя. Протягом цього місяця пам'ятки, будівлі, будинку і спільноти у всьому світі підсвічують блакитним світлом у знак визнання людей з розладами аутистичного спектру.

Розлад аутистичного спектру (РАС) – це розлад розвитку, що характеризується поведінковими і комунікативними порушеннями, які впливають на здатність людини орієнтуватися в соціальних взаємодіях, а також викликають повторювану та обмежену поведінку.

Перш згадка про «аутизм» була зроблена в 1910 р. швейцарським психіатром Ейгеном Блейлером, який використав цей термін для опису певного набору симптомів, що вважалися симптомами шизофренії як форми крайньої соціальної ізоляції. В основу цього поняття, що означає «ненормальне самозамилування», він поклав грецьке слово «ауто» («сам»), підкреслюючи «занурення пацієнта у світ власних фантазій і коли будь-який зовнішній вплив сприймається, як нестерпна реальність».

За даними ВООЗ, 1 дитина зі 160 страждає РАС. В Україні зареєстровано понад 7 тис. таких дітей (7 491 у 2017 р.). За даними ЦГЗ щороку в Україні кількість дітей із діагнозом аутизм зростає. Статистичні дані свідчать про те, що РАС в 4,3 рази частіше зустрічаються у хлопчиків, ніж у дівчаток. Це пов'язано з тим, що у дівчаток дані розлади не діагностуються, тому що їх особливості не відповідають стереотипам про аутизм, а симптоми можуть бути замасковані (згідно з даними Інституту дитячого розуму США).

Цей розлад характеризується вираженим і всебічним дефіцитом спілкування та соціальної взаємодії, специфічним колом інтересів, а також часто повторюваними діями. Розлади аутистичного спектру – це генетичне порушення, з ним народжуються, а не набувають через щеплення в дитинстві або внаслідок неправильного виховання. Його основні причини поки не відомі, проте своєчасна реабілітація дитини з ранніх років життя дозволяє в багатьох випадках домогтися суттєвих результатів у соціальній адаптації, що сприяє повноцінному життю людини. Як правило, перші ознаки РАС проявляються у дітей до 3 років. Якщо батьки та лікарі на ранніх роках життя виявляють проблему, дитині можна суттєво допомогти адаптуватися до життя в суспільстві. Але в суспільстві існують певні хибні думки та міфи щодо аутизму.

Міф 1: Аутизм – це хвороба. Факти: РАС – це не хвороба, а стан, що виникає внаслідок певних порушень розвитку головного мозку і характеризується вродженим, всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Аутизм неможливо вилікувати, але можна скоригувати і адаптувати людину до життя в соціумі.

Міф 2: Аутизм пов'язаний з вакцинацією. Факти: Численні дослідження доводять, що вакцинація в жодному разі не є причиною розвитку аутизму в дітей. Ураження мозку відбувається ще на етапі внутрішньоутробного розвитку плода.

Міф 3: Люди з аутизмом мають порушення інтелекту чи є геніями. Факти: Люди з аутизмом – різні. Серед них можуть бути надзвичайно обдаровані, але їм іноді потрібно набагато більше часу, щоб навчитися чомусь простому. Деякі вчені вважають, що одна із форм високо функціонального аутизму, відома як синдром Аспергера, може бути напряму пов’язана з геніальністю. Зокрема, британський професор Майкл Фітцжеральд стверджує, що такі великі люди, як Альберт Ейнштейн, Ісак Ньютон, Джордж Оруел, Герберт Уелс, Моцарт, Кант, Вінсент Ван Гог, Леонардо да Вінчі, Гаррі Труман, Авраам Лінкольн, Вуді Аллен, Боб Ділан і багато інших відомих людей, вірогідно, мали певну форму аутизму. Відомо, що Ейнштейн у дитячому віці тримався відокремлено, не грався з однолітками, до 7 років нав’язливо повторював одні й ті самі речення, в 15 років покинув школу, упродовж усього життя йому було складно організувати свій побут. Ньютон мав труднощі у спілкуванні, хоча добре викладав свої думки на папері.

Міф 4: Люди з аутизмом не хочуть спілкуватися і їм ніхто не потрібен. Факти: як і інші люди з аутизмом, відчувають потребу у спілкуванні. Але саме спілкування для них проходить складніше та інакше, ніж в інших людей. Тому так важливо проявляти терпіння, неупередженість, шукати індивідуальний підхід у спілкуванні, підтримку та розуміння.

Основні складнощі, що виникають у людей з аутизмом:

  • Складно підтримувати соціальну взаємодію та спілкуватися.
  • Є проблеми з вербальним та невербальним спілкуванням.
  • Демонструють обмежувальну чи повторювану поведінку.
  • Мають обмежені інтереси та заняття.

Приблизно 60 % дітей,  що мають розлади аутистичного спектру, які своєчасно пройшли лікування у віці 2-4 р., у майбутньому змогли успішно опанувати програму загальноосвітньої школи та досить непогано адаптувалися в суспільстві. Якщо ви помітили, що у вашої дитини відчутне порушення мови, немає емоційного контакту з людьми (передусім – з батьками), дитина усамітнюється, відчуває сильну тривогу серед інших людей, специфічно реагує на звуки, шум, що не турбують інших, у поведінці проявляються стереотипні дії (повторює одне і те ж слово, бігає по колу, розгойдується з боку в бік, тощо), звертайтеся по допомогу до лікаря. Наявність окремих симптомів – не означає, що в дитини аутизм. Але лікар проведе обстеження і надасть кваліфіковану допомогу та професійні поради. Раннє медичне втручання – це найбільш ефективний спосіб зменшити симптоми аутизму протягом усього життя.

Основні поради, якщо у вашої дитини аутизм:

  • Дізнайтеся більше про аутизм. Чим більше ви знаєте про РАС, тим краще ви будете готові приймати обґрунтовані рішення за свою дитину.
  • З'ясуйте, що викликає у вашої дитини деструктивну поведінку, а що викликає позитивну реакцію. Якщо ви розумієте, що саме впливає на вашу дитину, ви зможете краще усувати проблеми та запобігати або змінювати ситуації, які викликають труднощі.
  • Приймайте дитину, її примхи та особливості. Замість того, щоб зосереджуватися на тому, чим вона відрізняється від інших дітей і чого їй бракує, практикуйте прийняття. Насолоджуйтесь особливостями своєї дитини, відзначайте її (навіть найменші успіхи).
  • Не здавайтесь. Неможливо передбачити перебіг РАС. Не робіть поспішних висновків про те, яким буде життя вашої дитини. Допоможіть їй розвиватися, забезпечте певну структуру та безпеку.
  • Будьте послідовними батьками. Створення однаковості в навколишньому середовищі вашої дитини – це найкращий спосіб закріпити навчання. Також важливо бути послідовним у тому, як ви взаємодієте з дитиною і справляєтеся зі складною поведінкою.
  • Дотримуйтеся розкладу. Як правило, діти з РАС досягають кращих результатів, коли в них існує чітко структурований графік або розпорядок дня.
  • Винагороджуйте за хорошу поведінку. Позитивне підкріплення може мати велике значення для дітей з аутизмом, тому намагайтеся «вхопити» момент, коли вони роблять щось хороше і в них вдається. Також шукайте інші способи винагородити за хорошу поведінку, (наприклад, дайте наклейку або дозвольте пограти з улюбленою іграшкою, тощо).
  • Створіть зону безпеки будинку. Виділіть у себе вдома особистий простір, де ваша дитина зможе розслабитися, відчувати себе в безпеці. Загальні методи лікування аутизму включають поведінкову терапію, мовну терапію, ігрову терапію, фізіотерапію, трудотерапію і дієтотерапію.

Найвідоміший символ сьогоднішнього Дня – стрічка із зображенням різнокольорових частинок пазла, яку громадські організації, що займаються цією проблемою, закликають одягати 2 квітня на знак обізнаності та уваги. Ще один символ цього дня – блакитний колір, тож блакитні речі згодяться замість стрічки.

Інформаційні матеріали Повний перелік